Paul Hitter
e un tanar care se macina mult! Se framanta pentru tot ce-l inconjoara, pentru
oamenii si societate in general. Suferinta asta, normal, refuleaza in arta sa.
Desi totu-i viu colorat si frumos ornat, in realitate tablourile sale sunt
rodul unei nelinisti interioare, a durerii unui adolescent amagit, mintit si inselat in toate
cele ce i s-au povestit si promis.
Paul Hitter (1982), acum la
maturitate, e un caine turbat, care musca, si-l admir pentru asta! Mai are inca
ceva venin ramas cat sa otraveasca toata acea societate care i-a vorbit lui,
odinioara, despre niste valori care sunt terfelite si manjite zilnic desi,
candva i s-a promis lui, credulului, ca, daca joaca dupa reguli, totul va fi
bine. Adolescentul Paul Hitter a aflat tarziu, si asta l-a socat, probabil, ca
societatea e fatarnica si, ca ea e aluatul fariseilor!
Scarbit, si oarecum disperat, s-a autoexilat de
mizeria romaneasca in mizeria occidentului, dupa ce mai fugise odata de cele lumesti, ca sa dea de gunoiul
lumii duhovnicesti. Ei bine, toate aceste dezamagiri, l-au impins catre aceasta
indarjire, un amestec de durere, cu dorinta de a indrepta lucrurile.
Nu o sa schimbe nimic, nu stie inca, caci e
tanar! Dar singurul lucru bun, care o sa-l salveze, o sa fie cateva sute de tablouri care vor
vorbi de durerile astea si care vor marca un moment important, momentul Paul
Hitter.
Cum societatea e ignoranta, nimeni nu va
sesiza nimic despre puterea mesajului si valoarea estetica a acestui tanar
plecat acum sa intoarca lumea, dar, pana la urma, intr-un deceniu sau doua, toti
se vor mandri ca l-au cunoscut si vor minti ca au fost alaturi de, si cu el.
Paul bea cu tiganii, se increde in talharii balcanilor ce jefuiesc Germania,
sopteste vorbe tandre curvelor ce calaresc Italia dar nu mai crede nimic din
lumea aia idilica cu care, probabil, l-au amagit apropiatii, cand era copil. Iar
tablourile sale sunt pe masura, o lume a desertaciunii frumos colorata si atent
impachetata- expresionism balcanic!
Important la
Paul e ca sesizeaza si actioneaza in consecinta pe o nevoie, pe care o simte
mai mult instinctiv, aceea de a creea un curent artistic. El spune despre sine
ca e expresionist balkanic dar, pentru moment, predica in pustiu, caci
confratii sunt prea mandrii in egoismul lor sa i se alature. Pana acum
expresionosmul balcanic e Paul Hitter si asta nu il ajuta nici pe el, nici pe
nimeni.
El are o
viziune, cinstita, sincera, vede in Romania, dar nu numai, un spatiu care poate
da nastere unei „ mode” in pictura. Toate elementele sunt aici, raspandite
printre etniile conlocuitoare. Culorile, patternurile, muzele si povestile care
inspira sunt toate aici lipsind doar indeajuns artisti care sa le identifice si
sa creeze sub aceasta umbrela colectiva. Ori oamenilor le e greu sa treaca
peste aceasta bariera a mandriei personale pentru a creea ceva pentru renumele
colectivitatii si binele breslei pictorilor.
De cate ori
Hitter a avut expozitii mai toti s-au inghesuit sa-i ia interviuri caci asta e
cel mai comod jurnalistului, iar Paul e comunicativ! Ce ai facut, cum ai facut,
cum a fost in Germania, bla, bla, bla... semi-picanterii. Nimeni insa nu s-a
inhamat cu omul acesta sa scrie un manifest al Expresionismului Balcanic. Nu tu
scriitori ( mesteri ai cuvintelor), nu tu critici ( mesteri ai minciunilor), nu
tu curatori ( mesteri ai nimicului) din lumea asta plina de laudarosi si
autointitulati, nimeni nu s-a gasit sa vina alaturi de artistul asta si sa
gaseasca o cale de a teoretiza si a expune ( explica), pentru ca toata lumea sa
adere, la un concept care are potential
urias: expresionismul balcanic. Eu va
zic ca suntem pe cale sa dam cu piciorul la ceva care ar putea fi mare, care ar
putea avea insemnatate. Sunt doar un simplu negustor si vad si simt unde e
potentialul comercial dar voi, ceilalti mari curatori si mari galerii, unde
sunteti?! In Paul Hitter si, pentru
moment, al sau Expresionism Balcanic exista un potential urias. El, cu sau fara
Expresionism Balcanic, isi va face treaba pana la capat, dar de ce nu sunt mai
multi cu el, sa devina toti o voce artistica, asa fiecare’n legea lui,
individual dar in acelasi timp uniti de un concept estetic si filozofic?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu