Copilaria si Adolescenta
S-a nascut pe 15 mai 1930 in Carolina de Sud intr-o familie disfunctionala. A fost crescut de o matusa, bunicii paterni si mama sa, neavand o copilarie tocmai linistita. A inceput sa deseneze la varsta de 3 ani, realizand deja la 5 ani ca vrea sa devina artist: “ in locul in care am copilarit nu exisatu artisti, nu exista arta si chiar nu stiam ce inseamna arta” declara artistul in autobiografia sa.
S-a nascut pe 15 mai 1930 in Carolina de Sud intr-o familie disfunctionala. A fost crescut de o matusa, bunicii paterni si mama sa, neavand o copilarie tocmai linistita. A inceput sa deseneze la varsta de 3 ani, realizand deja la 5 ani ca vrea sa devina artist: “ in locul in care am copilarit nu exisatu artisti, nu exista arta si chiar nu stiam ce inseamna arta” declara artistul in autobiografia sa.
Colegiul si Stagiul Militar, inceputul carierei.
A petrecut 3 semestre la Universitatea Carolina de Sud de unde, sfatuit de profesori, s-a mutat la New York urmand prestigiosul institut Parsons School of Design imediat dupa ce s-a intors din Razboiul din Korea.
A petrecut 3 semestre la Universitatea Carolina de Sud de unde, sfatuit de profesori, s-a mutat la New York urmand prestigiosul institut Parsons School of Design imediat dupa ce s-a intors din Razboiul din Korea.
In NY i-a cunoscut pe John Cage, Merce
Cunningham si pe Robert Rauschenberg cu care s-a si angajat la Tiffany’s ca
decorator de vitrine. Job-ul acesta i-a permis sa poata sa se intretina si sa inceapa
sa se miste pe scena artistica, dezvoltandu-si propriul concept artistic. Cum
NY era orasul cu cea mai mare deschidere in arta moderna a anilor 50, pentru
Jasper Johns, acesta era locul in care trebuia sa fie. Jackson Pollock si
Wilhem de Kooning tocmai culegeau roadele abstract expresionismului cand Jasper
Johns a simtit ca e vremea ca ceva nou si inovator sa fie pus in scena.
In 1958, in timpul unei vizite la atelierul lui Rauschenberg, Leo Castelli a fost primul care a vazut lucrarile lui Johns, fiind extrem de impresionat de abilitatile artistice si inventivitatea pictorului. Instantaneu, celebrul galerist a hotarat sa-i ofere lui Johnes o expozitie personala. La prima sa personala de la Leo Castelli Gallery, Johnes a vandut cateva lucrari catre Alfred Barr, fondator al MOMA. Era clar, in momentul acela, ca J. Johnes, la numai 28 de ani, va devein un artist de succes.
Noutatea
Lucrarile lui Jasper Johnes erau unice, originale si trebuau sa fie, cumva, descoperite. Scena aristica newyorkeza nu putea ramane indiferenta. Curand critica a luat atitudine, parerile fiind impartite. Multi le-au aclamat in egala masura in care altii le-au defaimat insa, neo-dadaismul care tocmai se infiripa ca si current, cu Jasper Johnes ca exponent, inca nu isi facuse intrarea in forta. Totusi, drumul catre pop-art era deja pavat, pentru ca artistii deja faceau referire la subiecte, personaje si produse familiare publicului. In cazul lui Johnes steaguri, harti, cifre au devenit contrastante cu abstract expresionismul. Dintr-odata arta lui Jasper Johnes e recunoscuta datorita incorporarii de obiecte gasite, ipsos, si forme tridimensionale incorporate in picturile sale.
Inasemnatatea
Steagului in opera lui Jasper JohnesLucrarile lui Jasper Johnes erau unice, originale si trebuau sa fie, cumva, descoperite. Scena aristica newyorkeza nu putea ramane indiferenta. Curand critica a luat atitudine, parerile fiind impartite. Multi le-au aclamat in egala masura in care altii le-au defaimat insa, neo-dadaismul care tocmai se infiripa ca si current, cu Jasper Johnes ca exponent, inca nu isi facuse intrarea in forta. Totusi, drumul catre pop-art era deja pavat, pentru ca artistii deja faceau referire la subiecte, personaje si produse familiare publicului. In cazul lui Johnes steaguri, harti, cifre au devenit contrastante cu abstract expresionismul. Dintr-odata arta lui Jasper Johnes e recunoscuta datorita incorporarii de obiecte gasite, ipsos, si forme tridimensionale incorporate in picturile sale.
Urmatorul citat din studiul “ Tematica lui Jasper Johnes”, Heilbrunn Timeline of Art History este un comenteriu despre insemnatatea temei steagului in opera lui Jhones. “ S-a sugerat ca tema steagului este o referinta autobiografica, pentru ca, un erou al Razboiului Civil, dupa care a fost botezat, Sergentul William Jasper, a inaltat steagul intr-o lupta de mare curaj a acestui razboi. Pentru ca steagul este un obiect plat, bidimensional, poate sugera lipsa de profunzime, de perspectiva intr-o pictura moderna. Sigur ca, steagul functioneaza ca o emblema a Statelor Unite folosita de artist ca punct de referinta pentru Razboiul din Vietnam, dandu-i autorului loc de reinterpretare.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu